IV P 331/24 - wyrok z uzasadnieniem Sąd Rejonowy w Człuchowie z 2024-11-29

Sygn. akt IV P 331/24

WYROK

W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Dnia 29/11/2024 r.

Sąd Rejonowy w Człuchowie IV Wydział Pracy

w składzie następującym:

Przewodniczący:

Sędzia Marek Osowicki

Protokolant:

pracownik biurowy Krzysztof Idziak

po rozpoznaniu w dniu 29 listopada 2024 r. w Człuchowie

sprawy z powództwa K. B.

przeciwko Urzędowi Gminy w P.

o nagrodę jubileuszową

1.  Zasądza od pozwanego Urzędu Gminy w P. na rzecz powoda K. B. kwotę 10 140 złotych (dziesięć tysięcy sto czterdzieści 00/100) wraz z ustawowymi odsetkami za opóźnienie od dnia 31 października 2023 r. do dnia zapłaty,

2.  Zasądza od pozwanego Urzędu Gminy w P. na rzecz powoda K. B. kwotę 2 700 złotych (dwa tysiące siedemset 00/100) wraz z ustawowymi odsetkami za opóźnienie od dnia uprawomocnienia się wyroku do dnia zapłaty, tytułem kosztów procesu,

3.  Wyrokowi w punkcie pierwszym nadaje rygor natychmiastowej wykonalności do kwoty 5 070 złotych (pięć tysięcy siedemdziesiąt 00/100).

/-/Marek Osowicki

Na oryginale właściwy podpis,

zgodność z oryginałem stwierdzam

pracownik biurowy Krzysztof Idziak

UZASADNIENIE

Pełnomocnik powoda K. B. wniósł przeciwko pozwanemu Urzędowi Gminy w P. o zapłatę kwoty 10140 zł wraz z ustawowymi odsetkami za opóźnienie od 31.10.2023 r. tytułem nagrody jubileuszowej za 35 lat pracy. W uzasadnieniu pozwu pełnomocnik powoda wskazał, iż powód jest zatrudniony w pozwanym urzędzie od 32.07.2019 r. Wcześniej pełnił służbę w Komendzie Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w C. od 1.07.1992 r. do 26.05.2017 r. i od 1.08.1988 r. do 30.06.1992 r. w Zawodowej Straży Pożarnej w M.. Do tego czasu należy doliczyć okres Szkoły Chorążych Pożarnictwa w P. od 1.09.1986 r. do 24.06.1988 r. oraz służby kandydackiej od 25.06.1988 r. do 31.07.1988 r. do stażu pracy, od którego zależy przyznanie nagrody jubileuszowej. Według powoda 30.10.2023 r. upłynął mu okres wymagany do uzyskania nagrody jubileuszowej za 35 lat. Powód otrzymał w 2016 r. otrzymał nagrodę za 30 lat pracy. Zgodnie z art. 38 ust. 5 ustawy o pracownikach samorządowych do okresu pracy uprawniających do nagrody jubileuszowej wlicza się wszystkie poprzednio zakończone okresy zatrudnienia oraz inne okresy pracy, jeżeli z mocy odrębnych p[przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od których zleżą uprawnienia pracownicze. Z art. 114e ustawy o Państwowej Straży Pożarnej okres nauki w szkołach pożarniczych wlicza się do okresu służby strażaka na równi ze służbą kandydacką, pod warunkiem, że okres przerwy miedzy zakończeniem nauki a podjęciem służby nie przekroczył 3 miesięcy. Z orzecznictwa sądów administracyjnych wynika, że dotychczasowi funkcjonariusze pożarnictwa stają się strażakami Państwowej Straży Pożarnej i zachowują ciągłość służby. W świadectwie służby powoda z 26.05.2027 r. wymieniono okres nauki w szkole Chorążych w P. jako inny okres służby uprawniający do wysługi lat. Skoro służba kandydacka jest służbą a służbę wlicza się do okresu zatrudnienia, to spełnione są przesłanki z art. 38 ust. 5 ustawy o pracownikach samorządowych.

Pozwany Urząd Gminy w P. w sprzeciwie od nakazu zapłaty wniósł o oddalenie powództwa w całości. U uzasadnieniu sprzeciwu wskazał, iż kwestionuje by okres Szkoły Chorążych Pożarnictwa w P. od 1.09.1986 r. do 24.06.1988 r. oraz okres służby kandydackiej od 25.06.1988 r. do 31.07.1988 r. należało doliczyć do stażu pracy w Urzędzie Gminy w P., od którego zależy przyznanie nagrody jubileuszowej, a także by okres ten stanowił inny okres podlegający z mocy odrębnych przepisów wliczeniu do okresu pracy od którego zależą uprawnienia pracownicze pracownika jednostki samorządu terytorialnego. Zgodnie z art. 302 k.p. do okresu zatrudnienia wlicza się okres służby w Państwowej Straży Pożarnej ale okresy uczęszczania do Szkoły Podchorążych Pożarnictwa i służby kandydackiej nie należy wliczać do okresu pracy uprawniającego do dodatku za wieloletnią pracę.

Uzasadnienie faktyczne:

K. B. od 30.10.1986 r. do 24.06.1988 r. obywał naukę w Szkole Chorążych Pożarnictwa w P. w trybie skoszarowanym a w okresie od 25.06.1988 r. do 31.07.1988 r. odbywał służbę kandydatką w straży pożarnej. K. B. był zatrudniony w Zawodowej Straży Pożarnej w M. od 1.08.1988 r. do 30.06.1992 r. w Zawodowej Straży Pożarnej w M..

(dowód: świadectwo pracy k.10, świadectwo służby k. 10v, książeczka wojskowa k.13).

K. B. pełnił służbę w Komendzie Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w C. od 1.07.1992 r. do 26.05.2017 r.

(dowód: świadectwo służby k. 10v)

Powód 1.09.2016 r. nabył prawo do nagrody jubileuszowej z 30 lat pracy/służby w Państwowej Straży Pożarnej.

(dowód: decyzja k. 14).

Powód od 23.07.2019 r. jest zatrudniony w pozwanym Urzędzie Gminy w P. ostatnio na stanowisku inspektora ds. obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego i ochrony przeciw pożarowej.

(dowód: akt osobowe powoda cz. B-2).

Wynagrodzenie powoda w pozwanym urzędzie gminy od 1.07.2023 r. wynosi łącznie 5.070 zł .

(dowód. k.15).

Powód dokonał wyliczenia swojego stażu pracy na dzień 29.10.2023 r. , który wynosił 35 lat.

(dowód: wyliczenie w systemie legalis k. 16).

Powód 8.05.2024 r. złożył do pozwanego wniosek o wypłatę nagrody jubileuszowej za 35 lat pracy, na podstawie dokumentacji znajdującej się w aktach osobowych.

(dowód: wniosek k.17).

Pełnomocnik powoda 10.06.2024 r. wystosował do pozwanego urzędu gminy przedsądowe wezwanie do zapłaty.

(dowód: wezwanie k. 18).

Miesięczne wynagrodzenia powoda od 1.07. 2023 wynosiło 5.070 zł brutto.

(dowód: akt osobowe powoda cz. B-7).

Uzasadnienie prawne :

Powództwo zasługuje na uwzględnienie.

W rozpoznawanej sprawie w istocie stan faktyczny nie był sporny a przedłożone przez strony dokumenty na fakt przebiegu służby i stażu pracy powoda nie budzą wątpliwości.

W sprawie sporne pozostawało czy zgodnie z obowiązującymi przepisami do stażu pracy powoda w pozwanym urzędzie wlicza się okres nauki powoda w Szkole Chorążych Pożarnictwa w P. od 1.09.1986 r. do 24.06.1988 r. oraz okres służby kandydackiej w straży pożarnej od 25.06.1988 r. do 31.07.1988 r.

Zgodnie z obowiązującym obecnie prawem pracy nagrody jubileuszowe przysługują na podstawie przepisów tzw. pragmatyk zawodowych, postanowień układów zbiorowych pracy, regulaminu wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu obowiązujących w danym zakładzie. One to właśnie wskazują okresy, za jakie należą się nagrody oraz określają ich wysokość.

Nagroda jubileuszowa nie jest zaliczana do składników wynagrodzenia za pracę danego pracownika i stanowi odrębne świadczenie pieniężne z tytułu pozostawania w stosunku pracy przez określony w przepisach prawa pracy czas.

Roszczenie o nagrodę jubileuszową staje się wymagalne z chwilą spełnienia przesłanek do nagrody, a więc z chwilą uzyskania odpowiedniego stażu pracy. Jeżeli pracownik wykaże (udowodni) odpowiedni okres zatrudnienia później, to skutek ten ma moc wsteczną w tym znaczeniu, iż oznacza wykazanie spełnienia wcześniej przesłanek do nagrody, a więc że była ona już wcześniej wymagalna (por.: Wyrok SN z 19.08.1999 r., I PKN 189/99, OSNP 2000, nr 22, poz. 819).

W niniejszej sprawie niespornie z przepisu art. 38 ust. 2 pkt 4 ust. 4 i 5 ustawy z 21.11.2008 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1135), do których obecnie należy powód, wynika prawo do nagrody jubileuszowej do której wlicza się wszystkie poprzednio zakończone okresy zatrudnienia oraz inne okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze.

Przepis art. 43 ustawy o pracownikach samorządowych w sprawach nieuregulowanych w ustawie odsyła do stosowania odpowiednio przepisów Kodeksu pracy.

Stosownie do przepisu art. 302 k.p. do okresu zatrudnienia wlicza się okres służby w Policji, Urzędzie Ochrony Państwa, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służbie Kontrwywiadu Wojskowego, Służbie Wywiadu Wojskowego, Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, Biurze Ochrony Rządu, Służbie Ochrony Państwa, Służbie Więziennej, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej w zakresie i na zasadach przewidzianych odrębnymi przepisami.

Zmieniony od 1.10.2020 r. przepis art. 70 ust. 1 ustawy 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1443 ze zm.) stanowi, iż strażakowi, który po zwolnieniu ze służby w Państwowej Straży Pożarnej podjął pracę, okres tej służby wlicza się do okresu zatrudnienia w zakresie wszelkich uprawnień wynikających z prawa pracy.

W ocenie sądu nie można powoływać się na brzmienie powyższego przepisu, przed zmianą, w momencie podejmowania przez powoda pracy w pozwanym urzędzie gminy, bowiem prawo do nagrody jubileuszowej ustala się na podstawie stanu prawnego i faktycznego obwiązującego w dniu jej nabycia.

Przepis art. 114e ust. 2 ustawy o Państwowej Straży Pożarnej określa, iż okres nauki w szkołach pożarniczych przed utworzeniem Państwowej Straży Pożarnej wlicza się do okresu służby strażaka na równi ze służbą kandydacką, pod warunkiem że okres przerwy między zakończeniem nauki a podjęciem służby nie przekroczył 3 miesięcy.

Powyższy przepis służy rozpatrywaniu konkretnych uprawnień wynikających ze stosunku służbowego funkcjonariuszy, ustalanych w oparciu o przepisy ustawy o Państwowej Straży Pożarnej np. uprawnienia do dodatku stażowego, prawa do nagrody jubileuszowej (vide: wyrok SA w Warszawie z 20.04.2017 r., III AUa 14/16, LEX nr 2658577).

W przedmiotowej sprawie pomiędzy zakończeniem przez powoda nauki w Szkole Chorążych Pożarnictwa w P. a podjęciem służby kandydackiej w straży pożarnej nie nastąpiła żadna przerwa.

Również zgodnie z orzecznictwem sądów administracyjnych redakcja powyższego przepisu nie pozostawia wątpliwości zgodnie z zasadą clara non sunt intepretanda, że strażakowi do okresu służby można zaliczyć okres nauki w szkole pożarniczej za wyjątkiem okresów przerwy pomiędzy nauką a podjęciem służby przygotowawczej (porównaj: wyrok WSA w Bydgoszczy (...) SA/Bd 45/13).

Osobę podejmującą służbę w Państwowej Straży Pożarnej mianuje się strażakiem w służbie przygotowawczej na okres 3 lat (art. 34 ustawy o Państwowej Straży Pożarnej).

Osoba przyjęta do służby kandydackiej odbywa naukę w wybranej szkole Państwowej Straży Pożarnej. Osobie podejmującej naukę w szkole Państwowej Straży Pożarnej nadaje się stopień strażaka (art. 112 ustawy o (...)). Strażak w służbie kandydackiej pełni służbę w systemie skoszarowanym (art. 113 ustawy o (...)).

Osoba przyjęta do szkoły Państwowej Straży Pożarnej, z dniem stawienia się w szkole pełni służbę kandydacką (Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 5 sierpnia 1997 r. w sprawie przebiegu służby kandydackiej oraz szczegółowych zasad i trybu opiniowania strażaków w służbie kandydackiej (Dz. U. Nr 99, poz. 617 ze zm.).

Przyjęcie strażaka w służbie kandydackiej w poczet słuchaczy szkół (...) następuje po złożeniu ślubowania (§12 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 11 sierpnia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad, warunków i trybu przyjmowania do służby kandydackiej w Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. Nr 101, poz. 638 ze zm.).

Złożenie przez powoda ślubowania potwierdza wpis w jego książeczce wojskowej.

Mając na względzie powyższe warunki i wymogi oraz zakres nauki w szkole Państwowej Straży Pożarnej Sąd nie podziela argumentacji prawnej dołączonej do odpowiedzi na pozew, jakoby okres tej nauki nie był zaliczany do okresu służby w Państwowej Straży Pożarnej, w świetle obowiązujących przepisów.

W ocenie sądu takiej wykładni nie można wprost wyprowadzać tylko i wyłącznie z samego przepisu art. 70 ust. 1 u.o p.s.p. Przy odtworzeniu normy prawnej, rozumianej jako reguła postępowania wynikająca z przepisów prawa, należy brać pod uwagę również wyżej powołane przepisy a przede wszystkim treść art. 114e ust. 2 ustawy o Państwowej Straży Pożarnej. Twierdzenie, że uczęszczanie do Szkoły Chorążych Pożarnictwa nie może być zaliczone do okresu zatrudnienia, o którym mowa w art. 38 ust. 5 ustawy o pracownikach samorządowych a jedynie do okresu służby, jest niezgodne z treścią przepisu art. 302 k.p.

Również twierdzenie, że pojęcia służby nie można utożsamiać z pojęciem służby kandydackiej, w zakresie zaliczania ich do stażu pracowniczego, nie znajduje uzasadnienia w jasnej treści przepisu art. 114e ust. 2 ustawy o Państwowej Straży Pożarnej który stanowi, iż okres nauki w szkołach pożarniczych przed utworzeniem Państwowej Straży Pożarnej wlicza się do okresu służby strażaka na równi ze służbą kandydacką.

Więc to ustawodawca, w zakresie zaliczania okresu służby do okresu zatrudnienia, od którego należy nabycie prawa do nagrody jubileuszowej, sam określił, że zalicza się do niego również służbę kandydacką i okres nauki w szkole pożarnictwa. Powyższej jednoznacznej i często stosowanej techniki legislacyjnej, nie sposób utożsamiać z nadawaniem tym samym terminom różnych znaczeń. Definicję zakresową (wyliczającą elementy składowe zakresu) formułuje się w jednym przepisie prawnym i obejmuje się nią cały zakres definiowanego pojęcia. Przepis art. 114e ust. 2 ustawy o Państwowej Straży Pożarnej wylicza elementy składowe pojęcia „okres służby strażaka”.

Zatem w ocenie sądu w przypadku powoda, zgodnie z powyższymi przepisami, należy do stażu pracy zaliczyć nie tylko okres służby w państwowej straży pożarnej ale i okres nauki w Szkole Chorążych Pożarnictwa w P. od 1.09.1986 r. do 24.06.1988 r. oraz okres służby kandydackiej w straży pożarnej od 25.06.1988 r. do 31.07.1988 r.

Wskazuje się też, iż okres studiów powinien być zaliczony do stażu pracy pracownikowi samorządowemu, jeżeli strażak pełnił w czasie tych studiów służbę kandydacką w rozumieniu art. 112 i nast. u.p.s.p. (vide: C. M., pytania i odpowiedzi do art. 70 ustawy o (...), Lex).

W ocenie sądu wyliczenia łącznego stażu pracy powoda wynoszące na 29.10.2023 r. 35 lat w świetle przedłożonych dokumentów tj. świadectwa służby i świadectw pracy są prawidłowe. Strona pozwana kwestionując wyliczenia powoda, co do jego stażu pracy, nie wskazała żadnych merytorycznych argumentów.

Również nie sposób uwzględnić nie wykazanych zarzutów pozwanego urzędu co do przedwczesności roszczenia i braku jego wymagalności, gdyż jak wynika z powołanego wyżej orzecznictwa Sądu Najwyższego, roszczenie o nagrodę jubileuszową staje się wymagalne z chwilą spełnienia przesłanek do nagrody, a więc z chwilą uzyskania odpowiedniego stażu pracy. Jeżeli pracownik wykaże (udowodni) odpowiedni okres zatrudnienia później, to skutek ten ma moc wsteczną w tym znaczeniu, iż oznacza wykazanie spełnienia wcześniej przesłanek do nagrody, a więc że była ona już wcześniej wymagalna.

Zgodnie z przepisem art. 38 ust. 2 pkt 4 ustawy po 35 latach pracy przysługuje nagroda jubileuszowa w wysokości 200 % wynagrodzenia miesięcznego. Powodowi łączny okres zatrudnienia wynoszący 35 lat mijał 29.10.2023r.

Miesięczne wynagrodzenie powoda w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej za 35 lat, wynosiło 5.070 zł .

Nagroda jubileuszowa staje się wymagalna z chwilą spełnienia przesłanek do jej przyznania.

Mając na uwadze powyższe sąd na podstawie art. 38 ust. 2 pkt 4 ust. 4 i 5 ustawy z 21.11.2008 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1135) w zw. z art. 302 k.p. i art. 70 ust. 1 ustawy 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1443 ze zm.) zasądził od pozwanego na rzecz powoda kwotę 10.140 zł wraz z ustawowymi odsetkami od 31.10.2023 r.

O kosztach procesu sąd orzekł na podstawie art. 98 k.p.c. i § 9 ust. 1 pkt. 2 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie opłat za czynności radców prawnych z 22 października 2015 r. (tj. Dz.U. z 2018 r. poz. 265 ze zm.) zasądzając od pozwanego na rzecz powoda kwotę 2700 zł wraz z ustawowymi odsetkami za opóźnianie od dnia uprawomocnienia się wyroku do dnia zapłaty.

Na mocy przepisu art. 477 2 § 1 k.p.c. nadał wyrokowi w pkt 1 rygor natychmiastowej wykonalności do wysokości jednomiesięcznego wynagrodzenia powoda.

/-/Marek Osowicki

Na oryginale właściwy podpis

Dodano:  ,  Opublikował(a):  Anna Górska
Podmiot udostępniający informację: Sąd Rejonowy w Człuchowie
Osoba, która wytworzyła informację:  Sędzia Marek Osowicki
Data wytworzenia informacji: